Mikä ihmeen Vammaiskorttitoimisto?

Kirjoitettu: 24.10.2018, KVPS

Vammaiskorttitoimistossa työskentely on erittäin mukavaa! Se tarjoaa minulle haastetta, mutta myös paljon kivoja kohtaamisia uusien ihmisten kanssa.

EU:n Vammaiskortti on ollut Suomessa käytössä kesäkuusta lähtien. Vammaiskortin jakelusta ja kehittämisestä vastaa Kehitysvammaisten Palvelusäätiön yhteydessä Tampereella toimiva Vammaiskorttitoimisto. Kyseessä on pieni organisaatio, jota pyöritämme viikottain kahden-kolmen säätiöläisen voimin. Olen itse saanut olla mukana Vammaiskorttitoimistossa keväästä lähtien. Nyt onkin hyvä hetki kertoa siitä, mistä Vammaiskorttitoimistossa oikeastaan onkaan kyse. Jos muuten kaipaat lisätietoa EU:n Vammaiskortista, kannattaa käydä sivuillamme www.vammaiskortti.fi

Asiakaspalvelua ja yhteistyökumppaneita

Vammaiskorttitoimistolla on maksuton puhelinpäivystys kolmena päivänä viikossa maanantaista keskiviikkoon. Asiakas voi soittaa meille monesta syystä. Hänellä voi olla ongelmia tilauksen teossa, hän haluaa ohjeita kortin hakemiseen tai tietää oman asuinpaikkakuntansa Vammaiskorttikohteista. Moni soittaa vain kysyäkseen, mitä hyötyä kortista olisi juuri hänelle. Muuten olemme asiakkaisiin yhteydessä sähköpostitse. Asiakkaiden lisäksi olemme paljon yhteydessä vapaa-ajan palveluntarjoajiin sekä järjestöihin. Palveluntarjoajia yritämme houkutella liittymään Vammaiskorttikohteiksi. Voimme myös opastaa heitä esimerkiksi esteettömyysasioissa. Järjestöjen kanssa pyrimme tekemään yhteistyötä Vammaiskortin tunnetuksi tekemisessä sekä asiakkaiden auttamisessa. Lähes päivittäin olemme tekemisissä myös yhteistyökumppaneidemme Kelan ja tilausjärjestelmän ylläpitäjän Sovelluskontin kanssa. Kelan kanssa hoidamme asiakkaiden tilauksiin liittyviä asioita ja Sovelluskontin kanssa pyrimme jatkuvasti kehittämään kortin tilausjärjestelmää.

Vammaiskortti herättää keskustelua

Vammaiskortteja on nyt ensimmäisten kuukausien aikana jaettu jo yli 4000 ja olemmekin saaneet paljon positiivista palautetta kortin hakemisesta ja kortin käyttämisestä eri vapaa-ajan palveluissa. Koska EU:n Vammaiskortin voi saada vain tiettyjen virallisten päätösten perusteella, kaikki halukkaat eivät korttia kuitenkaan saa. Välillä meille soittaa ihmisiä, jotka ovat pahoittaneet mielensä tästä syystä. Käymmekin paljon keskustelua näiden henkilöiden kanssa ja pyydämme kehittämisehdotuksia kortin jakelujärjestelmään. Näiden tärkeiden keskustelujen ja asiakkaiden nostamien kehittämiskohtien perusteella voimme perustaa erilaisia työryhmiä. Yksi työryhmä on jo perustettu pohtimaan, miten neuropsykiatrisen kirjon henkilöt voisivat saada Vammaiskortin.

Hämmennystä asiakkaissamme aiheuttaa myös se, että jokaiseen tilaukseen tarvitaan eri sähköpostiosoite. Esimerkiksi vanhemmat, asumisyksiköiden työntekijät tai edunvalvojat, jotka saattavat tilata kortteja useammalle kuin yhdelle henkilölle, törmäävät usein tähän asiaan ja kokevat sen haasteelliseksi. Tähän mennessä olemme kuitenkiin yhdessä löytäneet ratkaisuja ja korttitilaukset on saatu eteenpäin. Jos Vammaiskortin hakeminen kiinnostaa, löydät hakuohjeet tästä linkistä.

Tukijoukkoja etsitään!

Toisten asiakkaidemme mielestä Vammaiskortin tilausjärjestelmä on helppokäyttöinen ja toisille se taas tuottaa haasteita. Me neuvomme asiakkaitamme parhaamme mukaan puhelimitse ja sähköpostilla. On kuitenkin selvää, ettemme puhelimessa pysty auttamaan kortin hakijoita niin hyvin kuin kasvotusten. Vammaiskorttitoimiston tämän hetkinen toiminta ei mahdollista asiakkaiden henkilökohtaista tukemista eri puolilla Suomea. Tästä syystä kannustammekin järjestöjä, paikallisyhdistyksiä ja muita paikallisia toimijoita liittymään Vammaiskortin tukijoukkoihin. Tukijoukot voivat halutessan toimia Vammaiskortin tukipisteinä, joissa opastetaan ihmisiä kädestä pitäen Vammaiskortin hakemisessa. Jokainen voi siis auttaa meitä kannustamalla oman paikkakunnan yhdistyksiä mukaan! Tukijoukoiksi voi ilmoittautua tästä linkistä.

Kohtaamiset ihmisten kanssa

Vammaiskorttitoimistossa työskentely on erittäin mukavaa! Se tarjoaa minulle haastetta, mutta myös paljon kivoja kohtaamisia uusien ihmisten kanssa. Pidän erittäin paljon asiakaspalvelusta ja pyrinkin palvelemaan asiakkaitamme mahdollisimman hyvin. Hyvä asiakaskokemus on erittäin tärkeä asia Vammaiskorttitoimistolle. Emme aina pysty tarjoamaan asiakkaalle hänen haluamaansa asiaa, mutta voimme silti palvella häntä kunnioittavasti. Pidän myös Vammaiskorttitoimiston kehittävästä ilmapiiristä. Jos havaitsemme haastavia tilanteita tai toimimattomia käytäntöjä, kehitämme niitä toimivammiksi. Kehittäminen pitää minut valppaana, sillä pitää olla koko ajan tilanteen tasalla ja havainnoida, onko kaikki varmasti niin hyvin kuin voisi olla. Asiakkailta tuleva palaute on meille tärkeää. Se on kaiken kehittämistyömme perusta.

Aina voi kehittää ja parantaa

Yksi eniten työmotivaatiota kasvattava tekijä on ehdottomasti asiakkailta saatu palaute. On tietysti hienoa saada hyvää palautetta. Kerran asiakas soitti sillä hetkellä, kun oli juuri saanut oman korttinsa postissa. Hän oli erittäin innoissaan ja kertoi ”hyppivänsä ilosta”. Moni asiakas on myös soittanut vain kiittääkseen silloin, kun olemme auttaneet häntä kortin tilaamisessa ja loppujen lopuksi kaikki on mennyt hyvin ja kortti on saatu käyttöön.

Minua innostavat kuitenkin myös palautteet, joissa annetaan meille ”risuja”. Se motivoi minua miettimään, miten olisin voinut palvella tätä asiakasta vielä paremmin. Tai mitä olisin voinut tehdä toisin niin, että asiakas antaisi meille vielä myöhemmin positiivista palautetta? Ilman kriittistä palautettahan ei voi kehittyä! Yritän kuitenkin aina kriittistä palautetta saatuani kysyä myös asiakkaan mielipidettä siitä, miten hänen mielestään asioita pitäisi kehittää. Silloin asiakaskin pääsee vaikuttamaan Vammaiskorttitoimiston toiminnan kehittämiseen.

Vammaiskortti tutuksi -kiertue 2018-2019

Toimistossa tehtävän työn lisäksi tällä hetkellä Vammaiskorttitoimisto kiertää Vammaiskortti tutuksi -kiertueella. Matkustamme ympäri Suomen ja käymme kertomassa Vammaiskortista, jotta se tulisi tutuksi mahdollisimman monelle. Tänä syksynä kiertue paikkakuntina ovat Helsinki, Joensuu, Oulu, Vaasa, Tampere ja Jyväskylä. Keväällä kiertue jatkuu Saloon, Kouvolaan, Rovaniemelle ja Kajaaniin. Jokaisella kiertuepaikkakunnalla meillä on paikallinen yhteistyökumppani järjestämässä tapahtumia kanssamme. Vammaiskortti tutuksi -kiertuepäivät löydät myös Kehitysvammaisten Palvelusäätiön tapahtumakalenterista osoitteesta kvps.fi/tapahtumat. Kannattaa ilmoittautua mukaan!

Ollaan yhteydessä!

Vammaiskorttitoimiston asiakaspalvelu (maksuton numero):
0800-122533
ark. ma-ti klo 9-12 ja ke klo 12-15
vammaiskortti@kvps.fi
www.vammaiskortti.fi

Vammaiskortti Facebookissa
Vammaiskortti Instagramissa
Vammaiskortti Twitterissä
Vammaiskortti YouTubessa
#vammaiskortti

Kommentoi

Osallistu keskusteluun, ota kantaa ja kerro ajatuksesi!

Täytäthän kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


Lisätietoja