Liikunta piristää mieltä ja pitää kunnon korkealla

Kirjoitettu: 15.12.2015, Webmaster

Petri Kallio on urheilua monipuolisesti harrastava nuori mies. Blogikirjoituksessaan hän kertoo, miten tärkeää kaverin kannustaminen on niin sählyssä kuin kuntosalillakin.

Minulla on paljon harrastuksia. Eniten pidän liikunnasta. Se auttaa pysymään hyvässä kunnossa ja terveenä. Liikkuminen myös piristää mieltä, siksi se on tärkeää kaikille. Nyt kerron minulle tärkeistä harrastuksista, sählystä ja kuntosalista.

Tällä hetkellä lempiharrastukseni on sähly. Kokeilin sählyä ensimmäisen kerran jo peruskoulussa ja innostuin lajista heti. Parasta sählyssä on vauhti ja se, että pelatessa saa unohtaa kaikki muut asiat. Nautin siitä, että saan harrastaa yhdessä kavereiden kanssa. Pelaan sählyä joukkueessa. Sählytreenit ovat kerran viikossa.

Sählyssä voi kehittyä koko ajan paremmaksi. Siinä lajissa tarvitaan pelisilmää, nopeutta ja taitoa käsitellä mailaa. Kaikki taidot kehittyvät, kun treenaa säännöllisesti. Joskus peleissä sattuu pieniä tapaturmia, esimerkiksi nilkka voi vääntyä. Pienet haaverit kuuluvat asiaan. Onneksi ei ole sattunut mitään isompaa vahinkoa.

Sählyn suosio on kasvanut Suomessa viime vuosien aikana. Mailatkin ovat kehittyneet paremmiksi. Minulla on itselläni aika vanha maila. Pitäisi hankkia jo uusi. Mailan on hyvä olla semmoinen, joka sopii omaan käteen ja kestää käytössä.

Nuorempana otin pelit ja harjoitukset aina tosissani ja olin aika kilpailuhenkinen. Nykyään suhtaudun sählyyn vähän rennommin. Tärkeintä on, että on kivaa. Minusta on myös tärkeää kannustaa kavereita pelin aikana.

Toinen tärkeä harrastukseni on kuntosalilla käynti. Käyn kuntosalilla joka torstai. Tavoitteena on pitää lihakset kunnossa. Kuntosalilla voi tehdä paljon erilaisia lihaskuntoliikkeitä, voi vaikka treenata vatsalihaksia tai nostella käsipainoja.

Aina ei tarvitse mennä salille treenaamaan. Lihaskuntoliikkeitä voi tehdä vaikka kotona samalla kun katsoo telkkaria. Uusi liike, jota itse harjoittelen, on lankutus. Se on rankka, mutta tehokas liike. Siinä voi treenata monia lihaksia yhtä aikaa. Yritän pysyä lankutus-asennossa 20 sekuntia. Siihen vaaditaan paljon sinnikkyyttä. Tärkeää on, että muistaa samalla hengittää. Helpottaa paljon, jos kaveri kannustaa vieressä!

Teksti: Petri Kallio

Petri Kallion haaste asiantuntijablogin lukijoille:
Kuinka kauan sinä jaksat pysyä lankutus-asennossa? Kuvasta voit ottaa mallia!

Kuvia

Kommentoi

Osallistu keskusteluun, ota kantaa ja kerro ajatuksesi!

Täytäthän kaikki kentät. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.